fbpx

ETYCZNY KONSUMENT. CZĘŚĆ 1 – JAK WYBIERAĆ ZRÓWNOWAŻONE PRODUKTY?

zrównoważony produktŚwiadomi wpływu człowieka na środowisko, chcemy w dzisiejszych czasach popełniać lepsze wybory konsumenckie. Niestety nie jest tak łatwo wybrać produkty zrównoważone (ang. sustainable). Tak naprawdę nie istnieje produkt, który obiektywnie czarno na białym byłby zrównoważony. Wszystko zależy od sytuacji, w której jesteśmy. Istnieje jednak kilka aspektów, które powinniśmy rozważyć wybierając właściwy produkt dla siebie i swoich bliskich:

ASPEKT 1. FORMUŁA PRODUKTU.

Najpierw musimy zadać sobie pytanie – czy ten produkt działa? W znaczeniu, czy przyniesie nam oczekiwane rezultaty? Jeśli tak, to warto spojrzeć na kilka innych kwestii dotyczących formuły:

  • Czy ta formuła nie ma efektów ubocznych dla zdrowia? Warto się zastanowić czy używając tego produktu nie znajdziemy się w sytuacji, w której pomoże on na coś, a zaszkodzi na coś innego.
  • Czy ta formuła jest minimalistyczna w swoim składzie? Czyli czy zawiera tylko te składniki, które są niezbędne by zadziałała i nic więcej.
  • Czy formuła rozkłada się w środowisku naturalnym? Czyli w słownictwie branżowym, czy jest biodegradowalna?

Wiemy, że nie każdy z Was ma wiedzę chemiczna i biologiczna by analizować składy. W NAPEŁNIALNII chcemy wam to ułatwić, dlatego do każdego produktu zamieszczamy na naszej stronie internetowej skład, a na tym blogu możecie znaleźć podsumowanie informacji o każdym składniku używanym w sprzedawanych przez nas produktach.

ASPEKT 2. SKĄD POCHODZĄ SKŁADNIKI.

Każdy składnik produktu jest gdzieś produkowany, a dla środowiska jest najlepiej gdy używamy rzeczy wyprodukowane lokalnie. Transport powiązany jest z dodatkowymi emisjami CO2. Dlatego im bliżej producent składnika ma do nas, tym lepiej.

Ważne również jest jak jest produkowany. I tu należy rozważyć kilka kwestii:

  • Czy producent stosuje się do zasad fair trade ? Utrzymuje uczciwą cena za swoje produkty, sprawiedliwe płace i odpowiednie warunki socjalne oraz przejrzystość, uczciwość i szacunek w relacjach handlowych?
  • Czy produkcja nie odbywa się ze szkodą dla środowiska? W grę wchodzi tutaj zużycie wody, emisja CO2 oraz nadmierna eksploatacja terenów i niszczenie dzikiej fauny i flory.

I tu trzeba mocno uważać, bo coś co w teraz spełnia te kryteria, niekoniecznie musi je spełniać za rok czy dwa. Szczególnie aspekt środowiskowy jest bardzo wrażliwy na zwiększenie globalnego zapotrzebowania. Bo wraz ze wzrostem popytu, przemysł zwiększa do tego stopnia produkcję na konkretne składniki lub produkty, że to co wcześniej było neutralne środowiskowo lub zrównoważone, teraz staje się obciążeniem dla środowiska naturalnego. Tak stało się np. z awokado i olejem palmowym.

ASPEKT 3. W CO ZAPAKOWANY JEST PRODUKT.

Na ekologiczność opakowań można patrzeć z kilku stron:

  • Ile razy muszę użyć dane opakowanie by zwrócił się koszt środowiskowy jego produkcji vs. jednorazowa alternatywa? Mówimy tu o zużyciu energii i wody.
  • Czy opakowanie po użyciu będzie miało drugie życie? A najlepiej nieśmiertelność według zasad gospodarki o obiegu zamkniętym (ang. circular economy). Pamiętając, że ponowne użycie musi się opłacać w naszych warunkach ekonomicznych.
  • Jako alternatywę do ponownego wykorzystania możemy zapytać czy opakowanie jest kompostowalne? Czyli, czy powróci po użyciu do środowiska naturalnego w nieszkodliwej, a nawet przydatnej formie?
  • Czy materiał, z którego opakowanie jest zrobione, nie jest szkodliwy dla zdrowia? Tutaj dobrym przykładem są niektóre gatunki plastiku, które przenikają do żywności.

ASPEKT 4. JAK TEN PRODUKT DO NAS DOCIERA.

I tu patrzymy na opakowanie zbiorcze i środek transportu. Często na półce w sklepie widzimy już tylko opakowania jednostkowe i one mogą być zrównoważone. Jednak często zbiorczo na palecie pakowane są w folie, co nie jest już takie dobre. Warto tez się zastanowić gdzie odbywa się produkcja i czym ten produkt do nas przyjeżdża. Te dwie kwestie wpływają na emisję CO2 związaną z transportem.

Ten artykuł zahacza o wiele tematów i jest pierwszą częścią z serii, w której chcemy wam przybliżyć od podszewki jak należy oceniać produkty by etycznie kupować. Niedługo pojawią się kolejne, w których razem odkryjemy w szczegółach na co należy patrzeć w każdej z 4 kategorii, o których wspominamy powyżej 🙂